In de Techniekstraat verwachten we van onze leerlingen dat ze zelf hun werk inplannen. Leerlingen hebben elke dag 2 keuze uren, het vierde en het vijfde uur. Op maandagochtend plannen ze dan waar ze zitten en wat ze dan gaan doen. Ze kunnen in de praktijk aan het werk of boven bij ons aan de AVO vakken. Daar hebben we 3 lokalen, A110 voor verlengde instructie, A111 waar leerlingen samen kunnen werken en A113 wat het stilte lokaal is. Hier kunnen leerlingen in alle stilte zelfstandig aan het werk.
Vorig schooljaar gaven de leerlingen ons terug dat ze dat plannen best lastig vonden en hier graag extra hulp bij wilden. Daarom geven we dit jaar 1 uur in de week het vak ‘Studievaardigheden’. Deze eerste periode ligt de nadruk op het ‘plannen’. Hoe doe je dit nu eigenlijk? En waarom is het zo handig om te plannen?
Les 1 ging over de aanschaf van een agenda. Elke leerling moet een papieren agenda hebben, maar waar let je nu eigenlijk op bij aanschaf van een agenda? Niet elke leerling ziet het nut in van het hebben van een agenda. Bij een aantal kostte dit nogal wat overtuigingskracht en het helpt ook dat we ze naar huis sturen als ze de agenda niet bij zich hebben tijdens de plan les ;-). Dat zorgt er ook wel voor dat ze het onthouden. De lessen verlopen met vallen en opstaan, met weerstand, maar ook met de mooiste planningen. We komen er wel.
Een van de mooie dingen vind ik wel dat leerlingen het nu ook tegen mij gaan gebruiken. Laatst was ik al 15 minuten bezig met de les toen ik een mailtje binnen zag komen van een leerling die thuis werkt, dat hij zat te wachten tot ik hem toeliet in de Zoom. Wel handig om de Zoom ook aan te zetten bij start van de les. Leerlingen in de klas zeiden direct; ‘ja mevrouw, misschien moet u dit gewoon even in de agenda zetten, dan vergeet u dit ook niet’. En zo word ook ik af en toe zelf even herinnerd aan het feit dat ik het dan ook wel in mijn agenda moet schrijven.
Reactie plaatsen
Reacties